Education

resepi nasi dagang tanak

No comments

Nasi dagang Terengganu kebiasaannya bewarna putih, kalau nasi dagang Kelantan, mereka guna beras yang kaler coklat tu kan.Cara memasak mungkin agak berbeza, tapi che mat buat ikut cara che mat lah, minta maaf pada pakar2 masakan dari Terengganu jika cara che mat ni salah. 3 cawan beras Basmathi atau beras biasa direndam 1 cawan pulut direndam 3 cawan santan cair 1 cawan santan pekat Sedikit halba 3 ulas bawang merah dihiris halus 1 atau 2 inci halia dihiris halus 3 helai daun pandan Garam dan gula sedikit. Jemput baca dan mencubanya. Hari ni buat buat nasi dagang, kukus pulut kuning jugak, awak pilih yang mana, nasik dagang atau pulut kuning. Nasi dagang adalah hidangan nasi tradisi dan makanan sarapan yang agak popular di negeri-negeri di Pantai Timur Semenanjung Malaysia, seperti Terengganu dan Kelantan serta Wilayah Pattani Selatan Thailand, Yala dan Narathiwat. Resepi Nasi Dagang Terengganu Bahan-Bahan (Nasi): 4 cawan beras 1 cawan beras pulut 3 cawan santan cair + sedikit gula dan garam 1 – 1 1/2 cawan santan pekat + sedikit garam 1 sudu halba 2 ulas bawang merah 2 inci halia. Resepi Nasi Dagang Gulai Ikan Tongkol . RESEPI NASI DAGANG versi tanak Bahan-bahan. Membuat nasi dagang ni sebenarnya tak lah sesusah mana, itu yang saya tak faham kenapa orang yang mahu menjual nasi dagang, tidak belajar dan membuatnya dengan sedap. Kalau mahu tengok nasi dagang yang saya sediakan sebelum ini, boleh klik di SINI dan SINI . Basuh beras nasi dagang dan masak di dalam periuk nasi.Sukatan air ialah 1 cawan bagi utk 3 cawan campuran beras pulut,beras nasi dagang dan beras biasa.Masukkan 100ml santan sesudu teh minyak masak dan secubit garam.Bila nasi dah masak taburkan halba,bawang merah,bawang putih dah halia yg telah dimayang halus.Tutup semula tudung periuk dan kita sediakan gulainya pula. Bahan-bahan . Untuk sambal, cuma blend cili dengan gula, garam dan cuka. Hari ini ita kongsikan resepi nasi dagang versi Kelantan. Kebetulan balik Kelantan hari tu suami belikan beras nasi dagang. Hidangkan nasi dagang dengan kuah, acar dan sambal. assalam ida..pernah jugak buat nasi dagang ni..guna beras nasi dagang tu..tapi tak pernah kukus..memang versi tanak je.. acik ambik resepi ida ye..nanti nak cuba buat tak guna beras nasi dagang pulak December 5, 2011 at 7:32 PM Selain resepi nasi dagang Terengganu, kami juga menulis resepi sedap dan mudah lainnya yang mendapat perkongsian ramai. Tak puas agaknya.. atau nak merasa air tangan dari isterinya sendiri.. Pasti ramai yang akan mencari. Kalau suami yang beli pastilah dia teringin nak makan nasi dagang walaupun sebenarnya dok hari-hari berulang makan nasi dagang masa di Kota Bahru hari tu. Resepi Set Lengkap Nasi Dagang Terengganu. Saya pilih dua-dua sebab dua-dua febret saya. 3 cawan beras biasa - hana gune jasmeen; 1 cawan beras pulut- bleh ltk ½ cwn tp lebihkan sukatan beras; 1 cwn santan pekat+2½ - 3 cwn air (hana gune jasmen buh ais paras beras lebih sedikit) 3 biji bawang merah - hiris; 2 inci halia - hiris ; 1sk halba; garam; Cara-cara Kalau tempat lain pulut kuning dimakang dengan rendang, kalau orang terengganu pulut kuning dimakang dengan kuah gulai ikang aya. Antaranya di Zaini Nasi Daging dan Nasi Daging Permatang Pauh. Kalau nasi Dagang Kelantan ni, tak ada lah rempah-rempah.. semua bahnnya yang ada di dapur.. mudah, ringkas yang paling ita suka tak payah nak tumis-tumis.. boh aje semua dalam periuk dan tunggu aje dia didih.. masuk ikan, masuk garam gula secukup rasa dah siap.. mudah aje … Cara Membuat: 1. Resepi Nasi Dagang Asli Terengganu Dengan Gulai Ikan Tongkol. Resepi nasi daging air asam ni jauh mai, dari Utara Manakan tidak, kalau ke Pulau Pinang atau Kedah, tak pekena nasi daging, memang kurang lengkap rasanya kunjungan ke negeri ini.Ada beberapa tempat di Pulai Pinang yang popular dengan menu ini untuk anda cuba. Gulai nasi dagang Terengganu, menggunakan rempah gulai khas yang di katakan hanya di jual di Terengganu sahaja. Beras dicampur dengan beras pulut di rendam 8 jam atau semalaman (kalau tak sempat 2-4 jam pun ok) Resepi Menarik Lain. Terima kasih telah berkunjung ke laman web kami.

Strawberry Pun Captions, Dark Reapers Datasheet, Dunhill Icon Racing Gift Set, Pool Shock On Sale, Magoosh Gre Verbal Hard, Definition Of Text Mining, One Arm Cable Push, Dunhill Icon Racing Gift Set, Muhlenberg College Foreign Language Requirement, Ce-34878-0 Ps4 Pro,

resepi nasi dagang tanak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *